A 2 day fly away on Venga Airways… fly me high, Ibiza sky!

Geschreven door: Soraya

Afgelopen meivakantie vond ik een geweldige tweedaagse trip op Skyscanner en zo ben ik toen met mijn favoriete cheap flight company Ryanair voor maar 10 euro naar Ibiza gevlogen. Hoe ik daarop gekomen ben? Klik op de website van Skyscanner ‘overal’ aan en je ziet zo waar je het goedkoopst naartoe vliegt. Ideaal wanneer je niet kieskeurig bent betreft de bestemming.

Vliegtuigen

Voor we naar Ibiza gaan, wil ik jullie iets vertellen over mij en mijn vliegtuigfetish. Als klein meisje was ik al gek op vliegen. Elke herfstvakantie was een bezoek aan de Canarische Eilanden met mijn ouders vaste prik. Zulke fijne herinneringen. Ik denk dat daar mijn verslaving is begonnen. Ik weet nog goed dat ik op één van de vluchten voor stewardess mocht spelen. Kauwgompjes rondbrengen en ook even kijken in de cockpit. De kriebels in mijn buik voel ik weer als ik eraan denk. Een lach van oor tot oor. Wat een geluk!

Inmiddels is mijn verslaving wat uit de hand gelopen. Naast het intens gelukkige gevoel dat ik net als sommige anderen krijg als ik alleen al langs Schiphol rijdt, heb ik sinds 2 jaar een vliegtuigapp waar ik mij kostelijk mee vermaak tijdens de files op de A9. Hiermee kan ik zien welke vliegtuigen er landen en waar ze vandaan komen. Naast dat ik mijn gelukslach moet bedwingen op het moment dat ik de rolband ‘mind your step’ hoor zeggen, droom ik ook heel veel over vliegtuigen. Vreemd genoeg zie ik ze vaak in de lucht en storten ze neer terwijl ik toekijk vanaf de grond maar soms zit ik er zelf in en doen we de landing en stijging keer op keer opnieuw.

In de cockpit van de 737

Het is dus niet zo verrassend dat ik mij afgelopen meivakantie de gelukkigste mens op aarde heb gevoeld toen ik tijdens mijn trip naar Ibiza even achter het stuur mocht zitten in de cockpit!!! Eigenlijk was mijn tripje naar Ibiza vanaf dat moment al niet meer kapot te krijgen. Maar pfoee, wat kwam er nog veel moois. Lees maar gauw!

Vertrek naar Ibiza

Op dinsdag vloog ik om 09.45 uur vanaf Weeze naar Ibiza. Weeze is vanaf Alkmaar zo’n 2,5 uur rijden en is een heerlijk kleine luchthaven waar je met 1,5 uur van tevoren vroeg genoeg aanwezig bent. Na een geweldige vlucht (lees: Soraya mocht in de cockpit en was intens gelukkig!!!) van 2,5 uur kwamen we aan op Ibiza.

Ik reisde met mijn vriend en schoonzusje. De piloot was trouwens mijn schoonbroer. God zij met ons dat we niet zijn neergestort. Niet dat hij niet kan vliegen hoor, hij is op zeer jonge leeftijd al captain geworden. Maar meer dat het zo flauw is voor de familie. 😉

Sangria @ Oli Beach Restaurant

Om 13.00 uur waren we ingecheckt in ons op booking.com gevonden Apartementos Lidos. We hebben ons vlug omgekleed en zijn 100 meter verder, aan het strand, gaan lunchen bij ‘Oli Beach Restaurant‘. Waaaat een fijne sangria. En wat een fijn appartement en een heerlijke ligging.
Vandaag zou in het teken staan van relaxen. We hebben een wandeling gemaakt langs de kust richting Platja d’en Bossa en we hebben de Ushuaïa even gespot. Omdat het nog voorseizoen was, was alles nog in opbouw en het was tamelijk rustig. Wij vonden dat wel prima want daar waren wij niet voor gekomen.

Het oude centrum

In de avond zijn we lopend richting het oude centrum van Ibiza stad gegaan. Tot dat moment hadden we behalve mooie blauwe zee nog niet veel noemenswaardigs gezien maar nu begon ik de Ibizaliefde te begrijpen. Hele schattige, smalle straatjes en een prachtig fort met een gigantisch uitzicht bleek later. We hebben tapas gegeten bij ‘La Bodega’, op aanraden van Tripadvisor. Heeeeerlijke tapas, sangria en voor een klein prijsje, iets wat ik niet had verwacht van Ibiza.

Fiat 500

De volgende ochtend hebben we de wekker op tijd gezet. We wilden vandaag een auto huren om het eiland te verkennen. En als je dan in Ibiza bent, dan moet dit wel een Fiat 500 zijn. We hebben de auto 1 dag gehuurd voor 40 euro in Ibiza-Stad bij Class Rent a Car.

Es Vedra, Ibiza

Es Vedra

Onze rit begon richting Es Vedra, 25 minuten rijden vanaf Ibiza-Stad. Es Vedra is een kleine rots aan de zuidwestelijke kust van Ibiza. Het verhaal gaat dat er daar spookachtige dingen gebeuren. Zo zeggen ze dat je kompas daar niet werkt en dat er weleens aliens gespot zijn. Wat dan ook, wij vonden het vooral heel erg mooi. Het is een kleine klim van max. 15 minuten en dan heb je echt een prachtig uitzicht over de zee met blauw water.

Vervolgens wilden wij de verloren stad Atlantis bekijken, gevonden via de blog van ‘We Are Travellers‘ maar helaas is het ons niet gelukt om dit te vinden. In hun blog staat een route die je kunt volgen. Omdat we schaars in tijd waren hebben we de zoektocht snel gestaakt en zijn doorgereden naar het volgende punt, Sunset Ashram bij Cala Conta.

Op het terras van Sunset Ashram

Cala Conta, Sunset Ashram

Denk je aan Ibiza, dan denk je aan hippie. Zodra je aankomt bij Cala Conta ben je echt even stil. Hier is het water zo blauw dat je het bijna niet kan geloven. De vibe is goed, de muziek is heerlijk, hier wil je eigenlijk gewoon niet meer weg. In de avond kun je hier prachtige zonsondergang bekijken en wordt er gedanst en gegeten. Wij hebben hier even een colaatje gedaan en zijn toen snel doorgegaan naar een andere hippie hotspot, de Hippie Market.

Hippie Market

Es Canar, Hippie markt Punta Arabi

Vanaf Sunset Ashram zijn we doorgereden richting de hippie markt via de plaats Sant Antonio. Wij waren benieuwd naar dit dorp en het was maar 15 minuten omrijden (op een rit van 30 minuten). Helaas was het niet de moeite waard, erg Engels gerelateerd. Eenmaal gearriveerd bij de hippie markt hebben we de auto geparkeerd. Pfoe, wat een drukte… en het was nog voorseizoen!
Maar gelukkig heeft de markt het waar gemaakt.

Hippie Beer, Punta Arabi

Je kunt helemaal verdwalen in de Ibiza jurkjes, bordjes, tasjes en haarbandjes. Zelf heb ik een heel tof leren heuptasjes gekocht voor maar 12 euro en echte hippieveertjes in mijn haren laten zetten voor 10 euro. Mijn schoonzusje heeft een prachtig jurkje gekocht wat je op 25 manieren kunt dragen.
En mijn vriend, die stond bij de bar haha! De hippiemarkt heeft zijn eigen hippiebier, supercool! Bij de bar waren ook liveacts en iedereen was aan het dansen.

Rond een uur of 16 hebben wij besloten om terug te keren naar ons appartement. We hebben nog een heerlijke sangria gedronken en nog een heerlijke zonsessie gehouden bij het zwembad.
In de avond zijn we weer richting het oude centrum gelopen. Ook deze avond hebben we weer heerlijk gegeten. Na het eten zijn wij nog het ‘Castell d’Eivissa’ opgegaan. Hier moeten we zeker nog een keer naartoe bij daglicht!!
Als afsluiter moest er natuurlijk nog even Ajax gekeken worden bij een typisch Hollandse bar, Cafe de Hoeck, met een heerlijke Heineken.

De terugkeer
De volgende ochtend was het einde van deze korte trip alweer aangekomen. We vlogen om 11.00 uur terug via Manchester met Ryanair en Flybe voor maar 70 euro. Om 17.00 uur waren wij weer back in town.
Andere opties waren om nog een nachtje in Manchester te blijven voor maar 15 euro, vliegen via en overnachten in Genève voor 30 euro totaal of zelfs via Malaga vliegen voor maar 20 euro. Wij moesten helaas weer terug zijn de volgende dag waardoor wij deze opties niet gekozen hebben.

Kort samengevat
Twee dagen was echt tekort om heel Ibiza te zien en te ervaren maar voldoende om te weten dat je hier nog eens terug wilt gaan. De hoge prijzen zijn mij (in het voorseizoen) meegevallen en de Ibiza vibe is echt zoals hij wordt omschreven. Nogmaals, het waren maar twee dagen maar wij waren echt uitgerust, zijn lekker verkleurd, hebben ons gelukshormoon weer aangevuld en hebben weer wat vinkjes op de lijst.

Ibiza, wat een eiland… Jou zien we snel terug!!

Ben je benieuwd naar het totale kostenplaatje, wil je een kort overzicht van wat wij hebben gemist hebben en wat we in 2 dagen juist wel hebben gedaan? Kijk dan snel op ‘bestemmingen‘ voor meer.

Geplaatst door

Wij zijn Lisa en Soraya, vriendinnen en tevens reismaatjes. Onlangs zijn we samen op reis gegaan en toen is het idee ontstaan om onze ervaringen met jullie te delen. Ons motto is om vooral zoveel mogelijk in zo’n kort mogelijke tijd te zien en te doen. Onze reisjes zijn dan ook gericht om het combineren van meerdere bestemmingen. Ben je nieuwsgierig geworden? Kijk dan snel naar onze eerste minivakanties!