Me-ni vakantie Barça & Lisboa

Geschreven door: Soraya

Als docent krijg ik vaak te horen dat wij alleen maar vrij zijn en vakantie hebben. Nou, dat is ook zo! Gelukkig maar want docent zijn is echt een tough job hoor soms. Het liefst ga ik er elke vakantie even tussenuit, al is het maar heel even. Ik noem dat ook wel me-time. In de voorjaarsvakantie was ik toe aan zon, sangria en quality time met vriendinnen.
De onderstaande route heb ik in een week afgelegd maar is prima te doen in een (verlengd) weekend.

Barcelona it is
Dè perfecte bestemming voor mijn voorkeurenlijstje was Barcelona. Ik heb namelijk het geluk dat één van mijn vriendinnetjes hier woont. Het was daarom niet de eerste keer dat ik deze stad bezoek maar wel de eerst keer dat ik er alleen naartoe ging. Mijn vriendin woont sinds 2 jaar in de prachtige wijk ‘El Born’, mede dankzij haar is dit ook mijn favoriete deel van Barcelona. Hier zal ik nog op terugkomen.

Op zaterdagavond om 20.00 uur vloog ik van Amsterdam naar Barcelona. Om 23.30 uur zaten we in de kroeg aan onze eerste, nee geen sangria, maar gin tonic. Het fijne aan Spanje is dat het nog helemaal niet zo laat was, iedereen gaat pas laat uit eten en tot lang door in het nachtleven.

Amarre 69, Barcelona

Het weer in Barcelona is dit hele jaar al prachtig geweest en ook ik mag hiervan meeproeven. Op zondag hebben wij de hele dag vertoefd op het terras van Amarre 69, zonder jas, met zonnebril. Pfff, vitamine D, als dat een geloof was dan was ik fanatiek aanhanger.

In de avond hebben we gegeten bij één van mijn favorieten van het vorige bezoek, La Luna. Van die hele lekkere, zelfgemaakte tapas, echt Spaans in een superhippe tent. Toch jammer dat ik er in Nederland nog geen heb kunnen vinden, tips zijn welkom!

Maandag was mijn vriendin haar laatste vrije dag, dinsdag zou ik mezelf vermaken en in de avond weer terugvliegen. We hebben daarom maandag uitgebreid op zijn Spaans getafeld bij een lokaal paellarestaurant aan zee, Salamanca.

Salamanca, Barcelona

Van buiten besluit je, als toerist, niet om hier te gaan eten. Het doet geen sfeer aan maar dat is dus juist de kunst. Waaauw, 17 euro betaalden we voor deze paella waar je vooraf olijfjes en pan con tomate bij kreeg. De obers schonken de wijnen continu bij. Ik heb van mijn vriendin begrepen dat de locals hier altijd zitten en ik begrijp ze wel! Aan het einde kregen we de overgebleven paella mee, iets wat hier heel normaal is.

Vanaf hier
Ga ik een kleine sprong in de tijd maken aangezien de komende 24 (of 48…) uur uit sangria drinken bestonden en niet per se boeiend zijn. Daarnaast moet ik jullie even uitleggen wat er nu gebeurde.
Dinsdagavond zou ik dus weer terug naar het veel te verschrikkelijke, koude Nederland toen mijn vriendin met het voorstel kwam om op haar konijn te passen omdat zij een weekend naar Sevilla ging. Hier heb ik welgeteld 1 seconde over na moeten denken voor ik besloot dit te doen. En zo ben ik uiteindelijk tot zondagochtend in Barca gebleven om vervolgens via een geniale omweg naar Amsterdam te vliegen.

Het combi-idee
Wederom via Skyscanner ben ik een terugvlucht gaan zoeken. Ik zag twee opties. Voor 75 euro een directe vlucht naar Amsterdam of voor 60 euro met flyTAP via Lissabon met een tussenstop van 23 uur, iets waar je normaal zeker niet voor kiest. Mij leek dit geweldig, gewoon een dagje Lissabon!

Maar zover is het nog niet, nog even terug naar Barça…
De hele week heb ik genoten van zon, eten en drinken. Als je me kent, weet je dat ik geen supertoerist ben. Dat betekent dat ik dus maximaal 3 minuten in een kerk ben en ten minste 2 uur per dag aan een terras besteed.
Vanaf hier ga ik je een aantal must do’s geven die je dus ook prima in een (verlengd) weekend kunt doen.

1. El Born
Deze wijk heeft zoveel leuke restaurantjes en boetiekjes. Het maakt letterlijk niet uit waar je gaat zitten. Je kunt in El Born helemaal verdwalen in de ontelbaar vele straatjes. Daarnaast zijn er veel kunstwerken van Gaudi. Een aantal van mijn favorieten restaurants in de wijk zijn La Luna, Sensi, Kynoto (verse sushi), en pinchos (kleine hapjes) bij Sagardi. Verder kun je in Born ook heel leuk stappen. Zo heb je bijvoorbeeld creps al Born en Bar el Born aan de straat Passeig del Born.
Tot slot heb je er Etnia Barcelona, een geweldig zonnebrillenmerk voor een leuke prijs. De winkel op zich is al een plaatje om te zien.

Bunkers El Carmel, Barcelona

2. Bunkers del Carmel
GE-WEL-DIG! Hoogtepunt van Barça, letterlijk. Bunkers del Carmel ligt namelijk op een hoogte van 250 meter en hier kun je dan ook 100% het beste uitzicht over Barcelona vinden. Ideaal voor mensen als ik die niet per se in gebouwen willen maar toch de Sagrada Familia willen bekijken.
Het leukste is om heen een stuk met de metro te pakken en vervolgens twee roltrappen midden in een woonwijk te pakken. Vanaf daar heb je al een heel tof uitzicht. Het is vanaf daar nog een klein stukje naar boven lopen.
Mijn advies is om aan het einde van de dag heen te gaan zodat je vanaf de bunkers de zonsondergang te bekijken. Vergeet niet een paar cervezas of sangria mee te nemen voor een optimale sunset op de top.
Zelf ben ik na de zonsondergang lopend naar beneden gegaan, koptelefoontje op en lekker slenterend door de straten. Het was wel een wandeling van 2 uur dus je kunt ook gewoon de bus of metro pakken.

Zelfgemaakte lampen van fietskettingen bij El Ciclo

3. Fiets huren bij El Ciclo
Een fiets huren is sowieso een heel goed idee maar als je er dan 1 huurt, doe dit dan echt bij El Ciclo. Deze man maakt namelijk allerlei lampen en meubels van materialen afkomstig van de fiets. De fietsverhuur is eigenlijk een soort atelier/museum waar hij zijn spullen tentoonstelt. Een fiets huur je al vanaf 6 euro.

In Barcelona zijn best veel fietspaden wat het makkelijk maakt om gewoon een stuk te fietsen zonder dat je een route volgt. Ik raad je aan om in ieder geval richting het strand te fietsen, richting de wijk Barceloneta. Hier kun je je rit ook eindigen en een lekker terrasje pakken.

Sagrada Familia

Ga daarnaast ook langs de Sagrada Familia, heel tof om te zien! Het is gemakkelijk te vinden omdat je hem door de hele stad bijna ziet. Zelf ben ik er niet in gegaan, heb ook vernomen dat dat niet de moeite is.

Ik ben daarentegen doorgefietst naar Park Güell, is wel even een kleine klim naar boven maar absoluut de moeite. Ook hier kun je weer op een mooie bergtop lopen en heb je een prachtig uitzicht over de stad. Park Güell is een prachtig stadspark aangelegd door Gaudi in de wijk Gracia. Het leuke vond ik dat de rit ernaartoe steeds meer van de toeristisische straatjes af fietst. De prijzen van de restaurantjes zijn hier bijvoorbeeld ook veel lager. Park Güell zelf is wel erg toeristisch.
Tot slot is het heel leuk om op de terugweg via de Arc de Triomf de fietsen, ja net zo één als in Frankrijk.
Persoonlijk ben ik geen fan van de bekende Ramblas. Het is er ontzettend toeristisch, heel druk en veel te duur. Toch denk ik dat je het leuk vindt wanneer je voor het eerst in Barcelona bent maar mocht je hem onverhoopt niet kunnen zien, dan heb je niets gemist.

4. Zwemmen bij het Olympisch bad in Montjuïc
Ja echt, zo tof! In 1992 waren de Olympische Spelen in Barcelona. Hiervoor heeft Barcelona destijds een heel park aangelegd waaronder een echt wedstrijdbad, piscina Municipal. Het allerleukste aan dit zwembad is dat het wederom op een hoge berg ligt waardoor je een gigantisch uitzicht over de stad hebt terwijl je je baantjes trekt (of ligt te bakken). Je betaalt 6 euro entree en je kunt ook een bedje huren als je dat wilt. Als je gelukt hebt, zijn de schoonspringers in het bad ernaast aan het oefenen en heb je naast het uitzicht nog iets moois om naar te kijken. Ja inderdaad, niet alleen mooie sprongen maar ook…  😉
Het zwembad is gemakkelijk te bereiken met het openbaar vervoer. Je kunt met de bus en de metro of met beide.

Piscina Municipal, Montjuïc

5. Pak één van de vele (buiten)festivals
Vooral in de zomer is er bijna elke dag wel een festival te vinden in de stad. De festivals variëren van klein en onbekend tot groots en zeer bekende namen. Er wordt ook wel lokale muziek gedraaid maar vooral techno is erg populair in Barcelona. Zo heb je in de zomer OFF Sonar, DGTL en je hebt elke week op zondag Brunch at the Park.

Conclusie, Barcelona is een wereldstad. Het heeft voor iedereen wat en het is een stad die niet verveelt. In Barcelona voel je je fantastisch, keer op keer!!

Next destination: Lissabon

Nogal onverwachts ben ik dus uiteindelijk via Lissabon teruggevlogen. Over Lissabon hoor ik altijd hele goede verhalen maar ik hoor ook altijd dat de tickets vrij prijzig zijn. Dit leek me daarom een uitgelezen kans om eens te kijken of een duur ticket op een later moment de moeite waard is.

Ik vloog om 09.30 uur vanaf Barcelona naar Lissabon waar ik om 11.00 uur lokale tijd aan kwam. In Lissabon is het 1 uur eerder, wat natuurlijk zeer voordelig was omdat ik schaars in tijd was.
Ik heb vanaf de luchthaven de metro gepakt maar het centrum van Lissabon, ongeveer 30 minuutjes ondergronds. Ik had besloten om voor 10 euro een dag-OV te nemen waarbij ik de hele dag onbeperkt gebruik kon maken van openbaar vervoer (tram, bus, metro en zelfs veerboot). Na een roltrap die me deed denken aan Fairy Odd Parents in roltrappenland, ja hij was ontzettend lang, kwam ik aan bij metrostation Baixa-Chaido. Vanaf hier loop je binnen 5 minuten naar Bairro Alto, een deel van de stad.

Praça do Comércio

Ik had hier via Booking.com voor 15 euro een hostel geboekt inclusief ontbijt, Golden Tram 242 Hostel. Omdat het voorjaar was, en dus nog erg rustig, had ik 10 bedden voor mij alleen! In het hostel heb ik mijn spullen gedropt en ik ben gewoon eens wat gaan lopen. Het hostel heeft een perfecte ligging en ik was binnen 5 minuten op het bekende plein Praça do Comércio aan de rivier de Taag. Op dit plein speelde een live bandje en mensen waren aan het dansen, zo genieten!

Een miradouro in de oude wijk Alfama

Vanaf hier ben ik naar boven gelopen richting de oude wijk Alfama. Ineens schrok ik op van het bekende gele trammetje 28, helemaal volgestauwd met locals en toeristen maar wauw, hij was echt zo mooi als op de foto’s!

Ik ben doorgelopen en af en toe gestopt bij een van de mooie uitzichtpunten, miradouros genoemd. Het plan was om Castelo de São Jorge te bezoeken, want hier zou je de hele stad vanaf kunnen zien. Helaas bij aankomst stond er een intens lange rij en je bleek er entree voor te betalen, niet de moeite waard als je weinig tijd hebt. Ik ben weer richting de tram gelopen en ik ben, super toeristisch, een heel rondje blijven zitten!! Ideaal om zo in een korte tijd een groot deel van de stad te zien.

Één van de prachtige gebouwen in Lissabon

Na deze rit begon ik wat trek te krijgen, wat me eigenlijk totaal niet uitkwam want ik was en ben een beetje verliefd geworden op deze stad. De straatjes, de gebouwen, het is allemaal zo mooi! Ik wilde nog zoveel zien.

Cacilhas

Ik had besloten om de veerboot te nemen naar de overkant richting het stadje Cacilhas.
Cacilhas is echt een plaatje. Het is een stuk rustiger dan Lissabon, doet erg lokaal aan en is goedkoper, al is Lissabon ook niet bijzonder duur. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht over Lissabon.

Je kunt ook gratis met een liftje omhoog naar het Cristo del Rei, een vrijheidsbeeld wat een exacte kopie is van de bekende in Rio de Janeiro.
In Cacilhas heb je vlak naast waar de veerboot aanmeert een mega schattig straatje met allemaal restaurantjes. Ik ben hier gaan zitten om wat te gaan eten. Vis is een aanrader gaf de ober aan, iets wat hier veel wordt gegeten.

Sunset bij rivier de Taag

Na een uitgebreide lunch ben ik weer met de boot terug gegaan en heb ik voor 1 euro(!!) een fles rode wijn in de supermarkt gehaald. Ik ben bij de rivier gaan zitten, waar ik zeker niet alleen was en ik heb heerlijk vredig met mijn koptelefoontje de zon onder zien gaan.
Eenmaal de zon onder begon het nachtleven en naast de rivier, in een soort loods,  startte ineens een gigantisch salsafeest, zo tof!!
Ik heb de avond afgesloten met een drankje in het hostel (oké 2 van want het was happy hour) en ben vol gelukshormoon en na een beddendans, die ik gewonnen heb, heerlijk in slaap gevallen.

De volgende ochtend was het vroeg, heel vroeg… Om 08.00 uur vloog ik al terug naar Amsterdam. Ik moest daarom ook met de taxi omdat het OV nog niet reed maar dit was ook maar 15 euro.
Om 12.00 uur Nederlandse tijd landde ik op Schiphol en om 13.00 uur was ik op mijn werk in Amsterdam.
”’Juf, u bent echt niet barkie (gek), met je koffer naar school komen. Kifesh dan?! Maar u bent wel bruin (in februari).’

Barkie of niet, ik was zo intens gelukkig. Vliegen via Lissabon, wie kan mij wat? En terwijl ik dit schrijf, razen er nieuwe ideeën door mijn hoofd. Tel Aviv, tussenstop in Istanbul… Of via Londen, omdat je vanaf daar zo ontzettend goedkoop kunt vliegen!
Het reizen zit in mij en dat zal altijd zo blijven, ondanks dat ik sinds kort wel aardig kan aarden in het koude kikkerland.  Reizen doet wat met je!! Wees niet bang om tegen de lamp te lopen maar ga ervoor. Praat er met mensen over en vraag desnoods om hulp maar echt, ga reizen!! En echt, ga eens een keer met jezelf op vakantie, dat is pas echt avontuur!

Lieve mensen, zoals Lisa altijd zegt:
Life is what you make of it & first thing(time) for everything!

Geplaatst door

Wij zijn Lisa en Soraya, vriendinnen en tevens reismaatjes. Onlangs zijn we samen op reis gegaan en toen is het idee ontstaan om onze ervaringen met jullie te delen. Ons motto is om vooral zoveel mogelijk in zo’n kort mogelijke tijd te zien en te doen. Onze reisjes zijn dan ook gericht om het combineren van meerdere bestemmingen. Ben je nieuwsgierig geworden? Kijk dan snel naar onze eerste minivakanties!