Drie landen in vijf dagen

Geschreven door: Lisa en Soraya

Je zou denken dat dit onmogelijk lijkt en als het al waar is, dat je dan wel vermoeid zult zijn na zo’n reis. Maar niets is minder waar. Wij hebben in 5 dagen gereisd van Pisa, via Cinque Terre & Monaco naar Nice.
Wil je weten hoe? Daar gaan we dan!

First stop: Pisa

Op donderdagavond zijn wij om 18.00 uur vanaf Eindhoven vertrokken richting Pisa. We vlogen voor maar 60 euro met Ryanair, een van onze favoriete goedkope vliegmaatschappijen. Allereerst een tip: neem alleen handbagage mee die je niet hoeft in te checken, hiermee bespaar je zeker een uur kostbare tijd.
Om 20.00 uur waren wij al in het centrum van Pisa. En wat wil je zien als je daar dan bent, uiteraard de toren van Pisa!

Pisa Tower Classic

We hebben snel onze spullen afgezet in het hostel. Hostel Pisa is echt een aanrader, een heel gezellig en goed bereikbaar hostel wat naast het treinstation ligt en op loopafstand van de toren van Pisa.
Om 21.05 uur zou de zon ondergaan, wij wilden voor die tijd bij de toren zijn voor de cliché ”Pisatower foto”. Dit is gelukt! Vinkje 1 op de bucketlist, check!

Na de foto hebben we gegeten bij Restaurant l’Europeo. Dit was wel ietwat toeristisch aangezien het bijna naast de toren van Pisa lag maar voor ons op dat moment prima en alsnog betaalbaar.
Na een heerlijke pasta, risotto en een hele fles wijn raakten we aan de praat met het personeel en kregen de tip om naar ”the wall” te gaan vanavond. Dit is de naam die de locals gebruiken voor een hangplek bij de rivier ‘Arno’, tevens is er een heel gezellig plein. Het plein heet ‘Piazza delle Vettovaglie‘, hier komen alle studenten en locals ’s avond bij elkaar. Pisa is namelijk één van de weinige steden in de buurt waar men kan studeren en zo komt het dat het ’s avonds altijd gezellig is.
Na een prachtige after diner wandeling door de stad, langs de universiteit van Pisa, kwamen we aan op het plein. De avond was veel te gezellig waardoor we pas om 02.00 uur richting het hostel zijn gegaan.
De wekker stond al om 07.30 uur voor onze volgende bestemming: Cinque Terre.

Next stop: Cinque Terre

Cinque Terre, letterlijk ‘5 dorpjes’. Als je dit op Google intikt, dan moet je hier gewoon geweest zijn. Tegelijkertijd vraag je jezelf af of het echt zo mooi is als de foto’s, dat kan bijna niet! Of toch wel…

La Spezia
Vanaf Pisa station (3 minuten van het hostel af) zijn we in de trein gestapt naar La Spezia. Dit was een rit van een uur door het Italiaanse landschap. Eenmaal op La Spezia aangekomen moesten we even schakelen, zoveel mensen! Van studenten tot wandelaars tot stelletjes, alles was aanwezig. We zouden hier een treinkaart halen om naar het eerste dorp te kunnen gaan, Riomaggiore. De rij voor de ticketautomaat kwam echter bijna tot aan Pisa dus we zijn een beetje boefje geweest en hebben de eerste halte zwart gereden (aangezien de hele trein toch vol zat).

Cinque Terre Card
In La Spezia hebben we ons laten informeren over de bekende Cinque Terre Card, één van de kaarten is er een waarmee je onbeperkt kan reizen met de trein en je tevens tussen de dorpen over de wandelpanden kunt bewegen. De kaart was 16 euro voor 1 dag. Een losse treinticket is 4,-. Wij hebben besloten om de kaart te nemen omdat we dan niet telkens in de rij hoefden te staan voor een kaartje en omdat we toen nog het plan hadden om enkele dorpjes lopend te doen.

Riomaggiore
Na het eerste dorp, Riomaggiore, hebben we die gedachte losgelaten. Wat een stijle trappen zeg! Tevens hoorden we dat je tussen de dorpen minstens een uur moest wandelen, die tijd konden we beter besteden. Maar oh oh, wat was het mooi. En ja, het leek wel op de foto’s, al waren we nog niet helemaal overtuigd.

Riomaggiore, Cinque Terre, Italië

Manarola
Tweede stop, Manarola. We waren verkocht. Wauw, wauw, wauw! Dit dorp was een stuk minder stijl, had een prachtig uitzicht en bleek later onze favoriet van de dag. Om 11.00 uur hadden we dus al 2 van de 5 dorpen bezocht.

Manarola, Cinque Terre, Italië

Wij hebben besloten om het derde dorp, Corniglia, over te slaan. Het had ontelbaar veel trappen naar boven en het sprak ons het minste aan. Wij hadden zin in een uitgebreide lunch met een borrel.

Calamaris bij Antica Osteria Il Baretto, Vernazza, Cinque Terre, Italië

Vernazza
We kozen ervoor om door te reizen naar dorp 4, Vernazza. Dit dorp zou volgens internet het mooiste, meest fotogenieke dorpje zijn. Wij vonden dat echter niet. Er waren wat gebouwen waar de verf vanaf bladderde, Manarola had ons hart al gestolen. Wel hebben we hier echt de beste vis in tijden gegeten bij Antica Osteria Il Baretto. Tip van ons: 1 portie calamaris delen, more than enough.

Na de vis wilden we nog even in het haventje kijken en met de boot door naar Monterosso al Mare. Helaas was de boot 1. heel erg vol en 2. vrij prijzig. We konden voor 7,- euro per persoon een enkele rit nemen naar Monterosso (letterlijk 2 minuten varen), niet de moeite waard. Wat wel een goede tip is als je meer tijd hebt: neem vanaf Riomaggiore de boot naar Monterosso, dan vaar je langs alle dorpen en heb je een prachtig uitzicht.

De straatjes van Monterosso, Cinque Terre, Italië

Monterosso al Mare
Het vijfde en laatste dorp was Monterosso al Mare, volgens internet de minst fotogenieke en daar zijn wij het wel mee eens. Desondanks was het voor ons de perfecte afsluiting van een dag vol drukte, mensen en de Cinque Terre. Monterosso heeft namelijk een klein strandje waar wij de dag hebben afgesloten.
De zon ging onder (achter de bergen weliswaar) en via een heel bijzonder tunneltje zijn wij naar het centrum van Monterosso gelopen.
Monterosso heeft dan wel niet het gevoel wat je bij de andere dorpen hebt als je uit de trein stapt maar ook dit dorpje heeft een onwijs tof centrum met schattige steegjes waar je helemaal in kunt verdwalen.
Kijk maar eens op Google Streetview en dan zul je het begrijpen. Wij hebben ons Cinque Terre avontuur afgesloten met een echte Italiaanse maaltijd, wat een dag was dit…

Monterosso al Mare, Cinque Terre, Italië

Na het eten zijn we met de trein naar Levanto gegaan waar ons hostel was. Ospitalia del Mare, wederom een superleuk hostel in een oud kloostergebouw. Helaas had dit hostel geen bar maar aangezien we toch erg moe waren van de hele dag zijn we lekker op tijd ons bed in gegaan.
De volgende dag hadden we ontbijt bij het hostel, dat was vrij basic maar veel kun je ook niet verwachten voor zo’n lage prijs. Wij betaalden rond 25 euro p.p. via booking.com en hebben gebruik gemaakt van de beloningskorting. Dit is echt een aanrader! Als een vriend via jouw link een ho(s)tel boekt, krijgt je 15 euro terug. Daardoor hebben wij hier met zijn tweeën voor 20 euro geslapen, wat echt mega goedkoop is voor de omgeving van de Cinque Terre.
Overigens is Levanto ook een heel leuk dorpje en echt mega dichtbij de Cinque Terre. Ons advies is echt om hier te verblijven en niet in de Cinque Terre zelf, je wordt gek van de drukte. Ga daarnaast ook eten in Levanto, de prijzen zijn daar de helft van de dorpen van Cinque Terre.

Einde van dit deel van de trip en vinkje 2, 3, (4… hihi), 5 en 6, check!

Up next: Monaco

Treinreis van Levanto naar Nice

Na Cinque Terre was het tijd om Italië te verlaten en door te reizen naar de Côte d’Azur. We deden dit per trein in 5 uur via een prachtige route langs de kust. Je kunt een treinticket al krijgen voor 25 euro p.p. via trainline.com, een soort van overkoepelende website voor alle treinmaatschappijen waaronder Trenitalia en SNCF. Er zijn verschillende routes maar het beste is de trein naar Ventimiglia te nemen en daar over te stappen op de SNCF. Vanaf daar is het nog een uur naar Nice. Het leuke aan de route is, dat je via Monaco gaat. Wij zijn daar uitgestapt en hebben een middag in Monaco vertoefd.

Monaco, verwar dit niet met een stad maar Monaco is een land. Het is perfect voor een middag en dan heb je ook eigenlijk alles al gezien. Wij zijn naar het paleis van de prins gelopen vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over Monte Carlo enerzijds en Monaco Ville anderzijds. Bovenop zijn hele kleine schattige straatjes. Als je naar beneden kijkt, zie je de prachtige jachten liggen en ook het grandprix circuit. Wij waren een week na de race in Monaco waardoor de tribunes e.d. nog stonden.

Monaco

Na ons bezoek op de berg hebben we nog even een rondje gelopen langs de veel te luxe jachten. Aansluitend hebben wij ‘hét’ drankje van Monaco gedronken, de jawel ‘Monaco. Dit is bier met limonadesiroop, mega lekker en dorstlessend. We hebben dit gedronken bij de Monte Carlo Bar en kregen er lekker wat chips bij. Na 4 Monaco was onze portemonnee leeg en zijn we snel vertrokken naar onze laatste bestemming, Nice.

Tussenstand: 3 dagen onderweg, 2 landen gehad. Monaco, vinkje 7, check!

Last but not least: Nice

Rond 18.00 uur zijn wij aangekomen in Nice. We hadden hier voor 2 nachten een hostel geboekt. Vanaf het station naar het hostel waren we eigenlijk een beetje teleurgesteld. We hadden zoveel moois gezien en Nice was niet wat wij ervan hadden verwacht. Maar gelukkig bleek dit niet ”the place to be”. Wij zaten met ons hostel, wat overigens wederom een aanrader is, in het oude centrum en op loopafstand van de zee. Jaaaa, dit was wat wij van Nice hadden gehoopt! Vanaf het station loop je door de winkelstraat met alle grote winkels, eenmaal beneden bij de zee kom je in het prachtige oude Nice. Ons hostel heette Villa Saint Exupery Beach.

In de avond wilden wij graag iets typisch Frans eten, dat moet dan wel l’escargots zijn, slakken!! We hebben gegeten bij een bistro in een achterstraatje. De Escargots waren echt oprecht lekker! Het lijkt een beetje op mosselen. We dare you to try this.
In Nice heb je een straat genaamd ‘Cours Saleya‘ waar je ontzettend veel restaurantjes hebt. Wij hebben gekozen om bij een echte bistro te eten om het Franse gevoel te krijgen.

Na het eten hadden we zin om uit te gaan. Let op: neem een gevulde portemonnee mee of drink alvast wat wijn bij het restaurant. We zijn naar de Waka bar gegaan, vlakbij Cours Saleya en de boulevard(Promenade d’Anglais). Twee biertjes was daar 18 euro!!! Het is een soort van donker danscafé en was gevuld met locals en toeristen, erg gezellig. Daarna zijn we naar Au son des Guitares gegaan. Bij de deur werden we van top tot teen gecheckt of we chique genoeg gekleed waren. Dit beloofde wat voor de prijs van de biertjes hier. En jawel, twee bier voor 24 euro! Desondanks hebben wij een topavond gehad. Ze draaiden een beetje salsa-achtige, zomerse hitjes en we hebben de hele nacht gedanst.

De volgende dag hebben we uitgeslapen tot 09.30 uur. Die dag stond een fietstour op de planning naar de wijngaarden. Op het internet stonden allemaal dure tours tussen de 50 en 70 euro, wij wilden het graag zelf doen en zijn dus naar een fietsverhuur gegaan. We zouden naar ‘Chateau de Bellet‘, volgens Google Maps een uur fietsen. We wisten dat het op een berg was en dat het dus wel even klimmen zou worden. Het eerste half uur was top, daarna begonnen we te huilen. Het was zo ontzettend stijl, met onze stadsfietsjes.

Fietstocht richting de wijngaarden, de Alpen in de verte

Bovenop de berg zagen we nog wel even de Alpen in de verte maar verder was de tocht vooral heel pittig vanaf dat moment. Na uiteindelijk anderhalf uur kwamen we aan bij een kerk waar DE wintetasting zou zijn, wat een teleurstelling. We kregen elk 3 soorten en dat was het dan. Geen eettentje, geen lunch, niks.

Chateau de Bellet

Na een korte stop hebben we teleurgesteld en uitgeput de afdaling ingezet, zo snel mogelijk naar beneden voor ons lievelingsdrankje ‘Monaco’.
Doordat de rit zo pittig was, hebben we ons tweede punt, Cascade de Gairaut, moeten laten zitten. Dit hadden we wellicht beter als eerste kunnen doen, zeker nadat we de volgende dag ontdekten dat we naar de verkeerde wijngaarden zijn gefietst. Volgende keer misschien toch minder wijn de dag van tevoren…

Onze laatste dag in Nice stond in het teken van ontspanning, ’s ochtends hebben we nog een kort fietstocht gedaan door het oude centrum en richting het prachtige uitzichpunt ‘la Colline du Château‘ maar daarna was het toch echt tijd om te bakken.
Nice heeft helaas wel een kiezelstrand (lees: flinke keien) waardoor je niet perse comfortabel ligt. Oplossing: luchtbedje voor 5 euro.
Heb je meer tijd in Nice? Dan zijn Villefranche sur Mer, Eze en Beaulieu sur Mer heel leuk om naartoe te gaan. Wij zijn hier met de trein langsgereden, je bent niet langer dan 15 minuten onderweg en je hebt een zandstrand!!

Pff, and there we are, 5 dagen verder. Om 23.00 uur vertrok onze vlucht met een uur vertraging terug richting Amsterdam. Om 02.00 uur lagen wij uitgeteld maar vol gelukshormoon in ons bedje in Alkmaar.
We geven toe, dit klinkt echt als een heel druk en vol programma maar je moet ons geloven, en een beetje kennen, om te weten dat dit echt hele relaxte 5 dagen zijn geweest.

Vlog: ”From Pisa to Nice in 5 days”

Ben je door dit verhaal geïnspireerd geraakt om zelf op pad te gaan, wil je graag een overzicht en/of wil je weten wat de kosten waren? Kijk dan op onze pagina ‘Bestemmingen‘ voor een duidelijke tabel.

Geplaatst door

Wij zijn Lisa en Soraya, vriendinnen en tevens reismaatjes. Onlangs zijn we samen op reis gegaan en toen is het idee ontstaan om onze ervaringen met jullie te delen. Ons motto is om vooral zoveel mogelijk in zo’n kort mogelijke tijd te zien en te doen. Onze reisjes zijn dan ook gericht om het combineren van meerdere bestemmingen. Ben je nieuwsgierig geworden? Kijk dan snel naar onze eerste minivakanties!

Een reactie op “Drie landen in vijf dagen