“Time flies’’ in New York City

Geschreven door: Lisa en Soraya

Wanneer we terug zijn van onze New York trip, weten we eigenlijk niet waar te beginnen. Bizar wat 5 dagen met een persoon kunnen doen. Letterlijk reizen door de tijdzones en het gevoel hebben dat je heel ver en lang weg bent. De titel van deze blog omschrijft het geheel van deze fantastische 5 dagen, ‘’tijdvliegen’’ of ‘’tijd vliegt’’ in New York City.
Wellicht schrijven we dit nog half jetlagged en daardoor een tikje emotioneel maar we denken niet dat ons gevoel over New York gaat veranderen wanneer iemand ons een half jaar later vraagt wat we van de stad vinden.
Nou, laten we geen ‘’tijd’’ meer verliezen en snel beginnen met het verhaal van deze magische trip.

Het idee
Het ontstaan van ons New York plan is meteen een hilarische aftrap.
Eén van onze beste vriendinnen, Tamara, was met Lisa in september naar Vietnam toen ze een jongen ontmoetten die zei dat hij uit New York kwam. Wij Hollandse ‘’onwetenden’’ vonden het direct een top idee om hem dan maar snel eens op te zoeken.

Wat bleek, meneer woont in de STAAT New York, 3 uur van de STAD New York af.

Desondanks weerhield ons dit niet van het idee en onze kanjer Tamara vloog in de laptop om een goedkoop ticket te zoeken. En zo gezegd, zo gedaan, vond zij 3 prachtige tickets voor maar 280 euro per stuk retour,en dat in de voorjaarsvakantie!!

Uiteraard begonnen we onze trip met een wijntje op Schiphol

Het vertrek
Daar stonden we dan, zaterdag om 13.00 uur op Schiphol Airport met onze handbagage en onze boardingpassen klaar voor vertrek. We vlogen met Norwegian Airways, een goedkope vliegmaatschappij doordat je ervoor kunt kiezen om eten aan bord weg te laten en enkel handbagage mee te nemen. Desondanks was het een keurige boeiing Dreamliner dus aan comfort geen gebrek.

Om 15.00 uur Nederlandse tijd vertrok onze vlucht. Zeven uur later, 21.00 uur Nederlands tijd, kwamen wij aan op JFK Airport waar het in New York tijd nog maar 17.00 uur was. Hoe cool, een echte ‘reis door de tijd’ als Tijdreizigers.
Helaas duurde de paspoortcontrole intens lang, zo’n anderhalf uur. Daarnaast moesten we vanaf JFK nog anderhalf uur met het openbaar vervoer richting ons Airbnb.

Het verblijf
New York is te verdelen in stadsdelen: Manhattan (de bekendste), Brooklyn, Queens, Staten Island & the Bronx. Ons Airbnb lag in stadsdeel Manhattan in de wijk ‘Chinatown’. Dit ligt onderin Manhattan en is vlakbij de Brooklyn Bridge, het vrijheidsbeeld en de 9/11 memorial. De Brooklyn Bridge brengt je tevens naar het prachtige stadsdeel Brooklyn.
De wijk zelf is zeker niet de mooiste maar qua ligging en prijs/kwaliteit is dit een hele goede optie. Je kunt in dit appartement met 3 personen verblijven. De eigenaresse woont zelf in een andere kamer in het appartement maar van haar heb je echt geen last. Ze is ontzettend gastvrij en het appartement is heel erg schoon.

De jetlag
Oh yes, nooit gedacht dat dit nog eens iets positiefs zou betekenen! ‘’Jetlagged’’ waren we zeker, 05.20 uur en klaarwakker. We besloten om de zonsopgang te bekijken vanaf de Brooklyn Bridge. We hadden de brug letterlijk voor onszelf! Op dat moment wisten we echter nog niet hoe bijzonder dit is. Toen we er later die dag nog eens terug kwamen kon je de brug nauwelijks nog zien omdat hij vol stond met toeristen. En zo was het nog maar 08.00 uur en wij hadden ons gelukshormoon al geactiveerd.
We zetten de dag voort met een heerlijk ontbijt en achteraf de beste koffie van onze trip bij Zucker’s. Tijdens het ontbijt stippelden we de rest van de dag uit.

img-20200216-wa0110
Een lege Brooklyn Bridge om 07.00 uur

‘’Rokende putten’’ en eekhoorntjes
Je herkent dit ongetwijfeld van films, van die putten waar rook uit komt. Het bestaat ECHT! Tijdens onze wandelingen kwamen we ze op iedere hoek van de straat tegen. De rook is eigenlijk stoom en het is de verwarming van de stad. Hilarisch hoe zoiets ‘’normaals’’ zo bijzonder kan zijn.

Net als de eerste keer dat we een klein eekhoorntje zagen knabbelen aan een eikeltje midden in de straten van Manhattan.
Beide waren na 1 dag al zo normaal geworden, als een kind wat eindelijk Elza uit Frozen mag ontmoeten en dan ontdekt dat Elza een pop is. Desondanks blijven we enthousiast over deze verschijnselen.

Gratis ferry Staten Island en het vrijheidsbeeld
Na ons ontbijt liepen we richting de gratis veerboot naar Staten Island. Deze vaart langs het vrijheidsbeeld en dat leek ons eigenlijk al meer dan voldoende. Je kunt ook met een andere ferry naar het eiland toe varen maar hee, we zijn de tijdreizigers.

Wisten jullie trouwens dat het vrijheidsbeeld het duurste cadeau is dat een land ooit heeft mogen ontvangen? Amerika kreeg dit van de Fransen in 1885. Het beeld staat symbool voor de vrijheid, een van de kernwaarden van de Verenigde Staten, en geldt bovendien als een teken van verwelkoming van iedereen: terugkerende Amerikanen, gasten en immigranten. Best ironisch meneer Trump…

Wij vonden de boottrip vooral heel erg leuk vanwege de prachtige skyline die je ziet terwijl je wegvaart van Manhattan.

9/11 Memorial
Terwijl we onderweg waren naar de ferry, liepen we per toeval tegen iets aan wat op een bouwput leek. Wat bleek, dit was de wederopbouw van het Twin Tower gebied. We switchten onze planning en namen een kijkje bij het 9/11 memorial. Ook hier hadden we profijt van onze jetlag en hadden het weer bijna voor onszelf.

9/11 memorial

Lopen bij het 9/11 memorial maakten ons stil en liet ons even slikken. We waren allemaal ongeveer 7 jaar oud toen dit gebeurde en kunnen het ons nog goed herinneren. Op de plek waar vroeger de torens stonden zijn nu twee ‘’pools’’ gemaakt met op de rand alle namen van de overleden mensen.

Naast de twee monumenten is er ook een museum en echt, DIT MOET JE BEZOEKEN! Wij zijn uiteindelijk, geheel tegen de Tijdreizigers principes in, 3 uur lang binnen geweest. Het museum begint met het ontstaan van de torens en de reden waarom de torens doelwit waren. In de laatste hal ben je echt ten minste anderhalf uur kwijt. Je zult met verbazing kijken en luisteren naar de nabestaanden maar ook de laatste geluiden horen van de mensen die in het gekaapte vliegtuig zaten of in één van de torens aan het werk was.

Kijk deze skyline vanaf het Brooklyn Bridge park

Borreltijd
Het was nog maar 15.30 uur toen wij al deze hoogtepunten al hadden afgevinkt, tijd voor een welverdiende borrel! We besloten om lopend naar Brooklyn te gaan en daar een leuk tentje op te zoeken.
Bij Henry Street in Brooklyn Heights dronken wij een echte, in Brooklyn gebrouwde, ‘Brooklyn Lager’. De wijk Brooklyn Heights is direct rechtaf na de Brooklyn Bridge en dus lopend goed te doen.

Naast Brooklyn Heights is Dumbo ook een hele leuke wijk. Dit ligt aan het water aan de rand van Brooklyn met een mooi uitzicht over de skyline van Manhattan.Wij keken de zonsondergang vanaf het dak van een hotel in Dumbo vlakbij het Brooklyn Bridge Park. Het hotel leek eerst privé maar later kwamen wij er door een Nederlandse jongen achter dat we niet zo speciaal waren als we dachten. Ondanks dat niet minder mooi, wat een prachtige dag was dit!

Little Italy
In de avond besloten we te gaan eten in de wijk ‘Little Italy’ die, zoals de naam het al zegt, bekend staat om zijn Italiaanse uitstraling en eten. De wijk ligt op loopafstand boven de wijk ‘Chinatown’ waar wij verbleven, ideaal dus.
We aten half slapend onze pizza bij ‘Piccolo Buffalo’. Om 21.00 uur gingen onze luikjes dicht. Uitgeteld van deze bomvolle dag.

The next day…
Waren wij wederom jetlagged, dit keer wakker om 06.00 uur. Deze keer waren we er eigenlijk heel happy mee omdat we nu wisten welke voordelen dit ons zou opleveren. We besloten deze dag te vertoeven in Midtown Manhattan, de plek waar Times Square, Fifth Avenue en het Central Park zich bevinden.
We vertrokken met de subway om de hoek en binnen 20 minuten stonden we in het bekend Bryant’s park, gelegen naast Times Square.

Times Square
We begonnen deze dag op Times Square rond 08.00 uur. Het was er nog rustig, ideaal voor ons. Het is onbeschrijflijk hoeveel digitale reclameborden er te zien zijn. Daarnaast rijden er enorm veel zogeheten yellow cabs, gele taxi’s. Je kijkt echt je ogen uit en bent zo een uur verder al starend met je mond nog open.
Na hele toffe foto’s vertrokken we wederom lopend richting het Central Park. De route is supertof aangezien je over Broadway loopt.

20200217151939_img_1904
Times Square

Na een ontbijtje bij de bekende Franse bakkerij Maison Kayser en coffee to go was het tijd voor onze ontmoeting met Central Park.

Central Park
Het is werkelijk fantastisch dat ze in zo’n grote en drukke stad als New York maar liefst 4 kilometer lang aan park hebben! Omdat wij vroeg in het park waren, kwamen we voornamelijk hardlopers tegen. Net als in films, supertof. Het park is autovrij maar heeft wel rijbanen: één voor de wandelaar, één voor hardlopers, één voor fietsers en nog een ‘’autobaan’’ voor noodgevallen.
Wanneer je in het Central Park loopt, voel je de rust, ruik je de natuur, het is een verademing. Op de achtergrond zie je weer de prachtige skyline. Maar het bijzondere is, je hoort hier alleen de stilte.
Later in de week liepen we aan de andere kant van het park en vonden de bekende schaatsbaan. Je kunt je echt uren vermaken met het kijken naar alle hardlopende mensen of diegene die een goede poging doen.
Dit keer liepen wij tot de helft en bezochten toen een zeer bekend museum…

20200217162414_img_1909
Central Park

America’s Museum of National History
(bekend van de film ‘Night at the museum’)
Veel zullen deze films met Ben Affleck als nachtportier wel kennen. De portier moet het museum bewaken maar in de nacht blijkt het museum tot leven te komen. Hoe leuk is het om dit museum in het echt te bekijken en alle bekende ´´acteurs´´ te ontmoeten.

‘Dumdum wants gum gum

De entree van dit museum is hoogstens bijzonder te noemen. Op de website staat namelijk dat je 29 dollar betaalt, best een flink bedrag. Eenmaal bij de kassa blijkt dat je zelf mag bepalen wat je voor dit museum neer wilt leggen. Wij dachten aan een bedrag van 15 dollar per persoon en gaven het aan de dame van de kassa.
De vriendelijke dame achter de kassa met haar prachtige accent zei ons: Keep the 40 girls. Wat wij dus maar deden maar ook heel vreemd vonden. Uiteindelijk betaalden wij totaal maar 5 dollar voor ons drieën. En god zij met ons dat deze lieve dame ons dit gunde!

De zoektocht in dit immense museum naar Atille de Hun, Dumdum en de vele miniatuur cowboys en indianen begon. En het ging door… en door… en door…
Na 15 minuten zinloos en hardlopend door het museum kwam er wederom een vriendelijke medewerker onze kant op. Are you looking for something specific girls? Yes, we are looking for he cast of ‘Night at the Museum’! De man begint te schateren en verontschuldigt zich vervolgens. Wat blijkt, in de aap gelogeerd. De hele film is opgenomen in de studio! Diepe teleurstelling was voelbaar. De enige acteur die te zien was, was DumDum, de pratende steen. Nou, daar gingen we dan maar snel mee op de foto om vervolgens hardlopend het Central Park op te zoeken waar de zon ons humeur weer zou verbeteren.

Shoppen en het straten netwerk
Denk je aan New York, dan denk je aan shoppen. Fifth Avenue is zo’n bekend voorbeeld van een winkelstraat. Wat ons betreft kun je dit vergelijken met een mix van winkelen in de Kalverstraat en P.C. Hooftstraat in Amsterdam maar dan veel grootser en vooral breder opgezet.

Wat wij heel grappig vonden, is dat je je in Nederland niet beseft waarom de straten in New York allemaal bijna hetzelfde klinken, weinig origineel vonden wij.
Hier zit een hele slimme reden achter. Alle grote straten hebben namen als 2th Avenue, 3th Avenue etc. De zijstraten van deze hoofdstraten gaan in chronologische volgorde omhoog zoals 248th, 247th. Het maakt het hierdoor poepiesimpel om de weg te vinden en verdwalen is eigenlijk onmogelijk.

Helaas zijn de straten hierdoor wel ontzettend lang waardoor wij bijvoorbeeld de eerste dag dachten dat we al midden op Broadway stonden en een beetje verbaast waren hoe saai dit in werkelijkheid was. Zo ook shoppen op 5th Avenue. Wij kwamen in het midden van de winkelstraat aan en moesten dus kiezen. We kozen natuurlijk de verkeerde kant en zo hebben wij tijdens ons eerste bezoek vrijwel alle winkels gemist. Wat nou mega Nike Story, Louis Vuitton of whatever. Wij zagen he-le-maal niks.

Dan maar weer borrelen

”High beer” bij The District Tap House

The ‘’Mood’’ zakte ons in de schoenen en een borrel maakt alles beter. Wij hadden een fantastische speciaalbier middag bij The District Tap House. Het was zo’n aangename middag dat we hier van 14.00 tot schemer zijn gebleven om vervolgens Times Square by night te bezoeken. Het is de moeite om dit vergelijken met de rust van een ochtendbezoek. Het is aan jezelf of je dit een prettige drukte vindt of dat je wordt bedolven door het toerisme. Je moet het in elk geval gezien hebben.

Vriendelijke mensen en het lokale leven
Wij hadden van tevoren al gehoord en gelezen dat Amerikanen altijd zo gastvrij en vriendelijk zijn. We hadden niet verwacht dat het echt voor elke Amerikaan zou gelden, in ons geval dan. Vrijwel overal waar we kwamen waren mensen bereidwillig om ons de beste tips te geven in town.
Bij de verschillende barren die we bezochten kregen we steeds kladblaadjes mee met tips en highlights en een avondje stappen in een local bar werd wederom een succes.
Het is daarom best jammer dat je in New York vrijwel geen terrasjes hebt. Terrasjes blijken iets typisch Nederlands.
Dit geldt ook voor de New Yorkse keuken, die bestaat eigenlijk niet. Het eten wat je krijgt is altijd van andere landen. Denk bijvoorbeeld aan sushi, Chinees, Italiaans maar bovenal burgers en pizza.
Even lekker zitten is ook niet zo gemakkelijk als in Nederland. De meeste mensen leven hier ‘’on the go’’, ‘’in the rush’’.  Amerikanen werken keihard!!
Aan een bezoek aan Wallstreet ontkwamen we dan ook niet.

Wall Street
The Wulf of Wallstreet, Suits maar vooral Harvey Specter!! Ook hier werden we weer even flink in de maling genomen. Wisten jullie dat Suits grotendeels is opgenomen in Canada, Toronto. What?! Dat dus.

Vinden jullie dit ook zo typisch New Yorks?

Mooie domper. Gabriel Macht woont gelukkig wel in The Bronx, net als Dexter (Michael C. Hall) en andere celebrities.

Oeps, afgeleid, even terug naar Wallstreet. De straat waar alle grote kantoren van New York zich bevinden, waar geen water door de riolen spoelt maar koffie en waar mensen communiceren via Earpods en hun mobiele telefoons. Althans, dat is wat je verwacht.
Om 09.45 uur telden wij meer zwervers dan (hete) heren in pakken. Jammer. En toch, ook hier moet je geweest zijn! De volgende keer misschien even tijdens het begin of einde van de kantoordag.

Fietsen, wandelen, verkennen
Tijdens onze derde dag wilden we eigenlijk graag alle verschillende wijken van Manhattan en een deel van The Bronx ontdekken op de fiets. Net als alles is een fiets huren zelfs duur. Behalve de Citi Bikes, de fietsen die je op elke hoek van de straat kunt pakken en waar je maximaal 30 minuten mee rond kunt fietsen voor je hem weer even moet parkeren.
Dat klonk top, na elke 30 minuten een borrel en weer door! En dat voor maar 12 dollar.
Helaas pakte de automaat onze creditcard niet en hebben wij de rest van de dag weer lopend en kleine stukjes subway doorgebracht.

Echt waar, doe dit!! Lopen in New York is fantastisch. Sommige dagen liepen wij wel 15 kilometer een dag maar echt, je hebt het niet door.

De wijken die wij aanraden zijn:
Manhattan; China Town en Little Italy. Ga hier een keer uit eten.
Manhattan; Greenwich Village (en een stukje SoHo). Een mega schattig wijkje, met laagbouw en van die echte Amerikaanse trappen. Prachtig!! Hier wonen ook veel celebrities zoals bijvoorbeeld Justin Timberlake.
Een aanrader is om hier naartoe te lopen langs de kust vanaf Lower Manhattan. Na anderhalf uur kom je dan bij Corner Bistro, een super gezellig tentje met speciaal biertjes, het staat bekend om de goed burgers. Vanaf daar kun je dan doorlopen richting de Highline.
Manhattan; Harlem. Helaas liet de fietsverhuur ons in de steek. Dit zou onze volgende stop zijn na Chelsea. In Harlem heb je veel gospels, leuke gekleurde huisjes. Heb je minder tijd? Wij hoorden dat het wat lijkt op Greenwich Village.

De Highline
De highline is een wandelpad op hoogte dat is gelegen in de wijk Chelsea. Vroeger was dit de plek van de goederentrein maar vanaf de jaren 80 was het spoor overbodig en zo besloten ze om hier een wandelroute van te maken tussen alle hoogbouw door.
De route is bijna 2,5 kilometer lang en er is echt over nagedacht. Onderweg kom je heel veel groen tegen, prachtige muurschilderingen en een hele toffe doorkijk op het verkeer van Manhattan.
Aan het begin van de Highline heb je trouwens ook de bekende Chelsea Market, een heel hip Foodhallen-achtig marktje. Wij liepen er kort doorheen maar liepen door richting de volgende highlight.

Grand Central Station

Grand Central station
Na een korte lunchstop op het plein van Hudson River Park met ons, in de ochtend gekochte, footlong subway zijn wij met de subway naar het Grand Central station geweest.
Dit is weer zo’n voorbeeld. In Nederland ga je niet voor je lol naar het centraal station van Amsterdam maar nu is alles nieuw en mooi. Dat was het echt!!
Op het Grand Central station staan de oude loketten van de ticketverkoop nog, het gebouw is inmens en het galmt omdat het zo gigantisch is. Neem de trappen naar boven in de grote hal en ga lekker mensen kijken.

Local prijzen en een avondje stappen
Na een lange wandeldag begonnen we met Netflix in ons Airbnb, seizoen 5 Jane The Virign, die ik Nederlands nog niet uit is! Heerlijk natuurlijk maar je bent maar één keer in New York.
We vonden via Tripadvisor een lokaal barretje om de hoek van ons Airbnb, The Patriot Saloon.
Gemiddeld kosten biertjes hier tussen de 6 en 8 dollar en een wijntje kun je krijgen vanaf 9 dollar, flinke bedragen dus!
In deze bar, met echte countrymuziek en van die oude Amerikaanse bankjes, dronken we biertjes tussen de 3 en de 5 dollar. Daarnaast aten we miniburgers, nacho’s en andere fastfood. Tsja nogmaals, voor lekker en betaalbaar eten hoef je echt niet naar New York.
De avond was lang en gezellig. We hebben gedanst, gekletst gezongen en gepoold. Dat laatste is heel grappig, je schrijft je hier in op een lijst. De verliezers moeten ten alle tijden aan de tafel blijven en mogen pas stoppen als ze een potje winnen.

Brooklyn en zijn prachtigheden
Het was de laatste dag, eindelijk jetlag af maar dit keer vergezeld met een flinke hangover. We vertrokken lopend over de prachtige Brooklyn Bridge, dat was die dag zo goed als het laatste stuk dat we lopend hebben afgelegd. Dit had deels met de hangover te maken maar ook zeker met de geplande afstanden.

Williamsburg
We begonnen de dag in Williamsburg, een bekende wijk in stadsdeel Manhattan dat bekend staat om zijn mooie schilderingen en leuke boetieks en restaurantjes. Het is echt een leuke wijk om rond te lopen en wat te eten. Wij hebben de rit doorgetrokken en zijn via subway station ‘’Schermerhorn’ richting Coney Island gereisd.

img-20200220-wa0001
Coney Island

Wat heb je ook niet in New York, zelfs een strand en een attractiepark ontbreken niet! Coney Island, het ideale voorbeeld van hoe je je Amerika inbeeld. Een mega boulevard vol met kleurrijke Amerikaanse burgertentjes en souvenir shops. Het was off season waardoor de boulevard en het attractiepark nog niet geopend waren. De winkeleigenaren waren druk bezig met de zomerse voorbereidingen. Wij keken desondanks vol plezier naar deze boulevard en bedacht onze eigen rolschaatsende bediening erbij.
Coney Island en zijn prachtige strand zijn heerlijk als je even wilt ontsnappen van de grote stad. De zon scheen, het was gevoelstemperatuur 15 graden en ons bankje uit de wind was het beste wat we ons op dat moment konden wensen.

Weetje van Lisa; binnenkort krijgt ze haar eigen rubriek op onze pagina. Weet je trouwens waarom men een eiland ‘island’ noemt in het Engels? Heeeel lang geleden vonden piraten voor het eerst een stuk land midden in de zee. De Nederlandse piraat zei toen tegen een Engelse piraat ‘Hé, daar is land!’. De Engelse piraat maakte daar ‘island’ van. ”Waargebeurd verhaal…”

Het hoogtepunt van onze reis
Na Coney Island stond er nog één letterlijke hoogtepunt op onze to do lijst, sunset vanaf de Rockefeller center, ook wel Top of the Rock genoemd.
We hadden de kaartjes de eerste dag al gehaald maar door tijd en door het weer (teveel mist) konden we de kaartjes steeds van datum veranderen en zo sloten wij onze New York trip af met de beste sunset ever!!
Belangrijk om te weten is dat deze actitiveit populair is onder de toeristen, zeker bij zonsondergang. Om 16.45 uur stonden wij in de rij en uiteindelijk waren wij net op tijd voor de zonsondergang van 18.00 uur. Dat was dus best wel even een dingetje.

Maar dan zie je dit en dan ben je alles weer vergeten…

img-20200219-wa0017
Zonsondergang vanaf Top of the Rock

De terugkeer en the day after
Na de zonsondergang haalden wij snel onze bagage uit de Airbnb, sloten de trip af met een heerlijke kipburger van Popeyes en maakten ons gereed voor de rit richting JFK airport.
Het vliegtuig had de wind mee en daardoor was onze vlucht maar 5,5 uur. Om 12.00 uur in de middag, Nederlandse tijd, kwamen wij weer aan op Schiphol.

En daar zijn we weer, aan het einde van één van de mooiste minireisjes.

New York, the city that never sleeps… maar dat is het dubbel en dwars waard!

Kijk nu hier onze vlog die je hopelijk positief zal verrassen na onze debuutvlog.

Binnenkort weer een overzicht met alle gemaakte kosten, een reisschema en extra trips.

Geplaatst door

Wij zijn Lisa en Soraya, vriendinnen en tevens reismaatjes. Onlangs zijn we samen op reis gegaan en toen is het idee ontstaan om onze ervaringen met jullie te delen. Ons motto is om vooral zoveel mogelijk in zo’n kort mogelijke tijd te zien en te doen. Onze reisjes zijn dan ook gericht om het combineren van meerdere bestemmingen. Ben je nieuwsgierig geworden? Kijk dan snel naar onze eerste minivakanties!